Voortgang

We hebben de afgelopen periode niet stilgezeten. Eind maart, begin april werden de eerste klinknagels geklonken. Dit bleek een zwaar karwei te zijn, zeker voor diegene die de ingeslagen nagel moest tegenhouden met een zware moker. Maar gelukkig wist Siem Admiraal een constructie te bedenken, waarbij het contragewicht aan een spanband kwam te hangen, wat het werk aanmerkelijk verlichtte. Het apparaat is te zien op enkele foto’s.

Inmiddels was de zevende en daarmee tevens de laatste huidgang aangebracht. Nadat ook deze was geklonken konden we er aan gaan werken om de hulpspanten te verwijderen. Hier voor werd de pinck aan de buiten kant goed geschoord. Al in een eerder stadium waren er al enkele inhouten aangebracht. Na het verwijderen van de hulpspanten konden we hier goed mee aan de slag.

Het was nu nodig om uit de houtopslag het hout bestemd voor de inhouten op te halen. Hier voor moeten we het een en ander organiseren zoals sleutels, een trekker en — het belangrijkste — een platte wagen. Dankzij medewerking van Transportbedrijf Gul is dit geen probleem, even een telefoontje en het is geregeld, hiervoor onze hartelijke dank.

Nu we in de pinck aan het werk zijn, is het voor het publiek, die aan de buiten kant van het hek de werkzaamheden kan volgen, wat minder interessant en minder duidelijk wat er gedaan wordt. Iemand kwam op het idee om spiegels boven de pinck te hangen, maar die hadden we niet voorradig. Het is dan bijzonder plezierig om te ervaren dat na een oproep op RTV 80 en in “Het contact met de Egmonden” al na ��n dag minimaal 4 spiegels te hebben. Hieruit blijkt dat heel het pinckbouwgebeuren erg bij de Egmonders leeft.

Het pas maken van de inhouten is een karwei op zich. Die in het midden zijn niet zo erg moeilijk, maar meer naar voren en naar achter wordt het moeilijker. Aangezien we niet met zijn allen tegelijk in de boot aan het werk kunnen, is de werkwijze aangepast. Twee � drie man in de boot, anderen geven of pakken aan. De lintzaagmachine, die we gesponsord hebben gekregen van Van Nuland, bewijst hele goede diensten.

Hoe langer we nu bezig zijn hoe meer respect we krijgen voor de scheepstimmerman van vroeger. De buitenkant van de huid wordt door nu een paar man afgewerkt. Ook is er aan stuurboordzijde een steiger gemaakt, zodat we gemakkelijk de pinck in en uit kunnen klimmen.