Van de traditionele houten schepen die ons land rijk zijn geweest is, maar weinig over. De oorspronkelijk voor de vrachtvaart en visserij gebouwde schepen spreken in deze tijd iedereen weer tot de verbeelding. Zo ook de Egmonder Pinck, die in de jaren 1600 model stond voor de bouw van een schip die de grillige Noordzee beter de baas kon, namelijk de Bomschuit. Met de bouw van een replica van de Egmonder Pinck wil het plaatselijke museum zo het rijke vissersverleden behouden en levend te houden door hun erfgoed als museaal en varend monument op te slaan.
Na twee jaar werk op de bouwplaats heeft de Pinck vorm gekregen en wordt vooruit gedacht en er komt een moment dat het schip gaat varen. Om te voldoen aan de eisen die bijvoorbeeld verzekering / scheepvaartinspectie stelt, moet een veiligheid worden ingebouwd, zodat bij calamiteiten of problemen ten alle tijden het strand of een haven kan worden aangelopen. Het oorspronkelijke ontwerp zal enigszins moeten worden aangepast, een kleine motor zal in de Pinck worden geplaatst.
Wij prijzen ons dan ook gelukkig dat door Pon Holding, een van de sponsors van de Egmonder Pinck, geheel kosteloos een nieuwe scheepsdiesel motor van 63 pk werd aangeboden.
Pon Equipment/Pon Power is sinds 1927 de offici�le dealer van Caterpillar motoren en Pon Holding is een internationaal opererend handelsconcern met 500 vestigingen in tien landen, waarbinnen circa 9000 medewerkers werkzaam zijn. Pon Equipment/Pon Power is actief in verschillende marktgebieden. Gespecialiseerde teams richten zich op klanten in onder andere: de zeevaart, de binnenvaart, de visserij, de jachtenbouw en de (natte) aannemerij.