Zaterdag 9 september was het zover. Met veel geduld, beleid en hier en daar veel zweetdruppels is de pinck op de bootwagen getrokken. Aan de hand van de hierbij opgedane ervaring moesten er een aantal kleine wijzigingen worden doorgevoerd.
Vanwege het bijzonder rustige nazomerweer en het lage tij, hebben we op donderdagmorgen 14 september in alle vroegte de allereerste tewaterlating gedaan.
‘s Morgens om vijf uur vertrokken we vanaf de bouwplaats naar het strand. Hierbij waren verscheidene echtgenotes van de bouwers al aanwezig. Peter Jonker van de gelijknamige fotozaak aan de Voorstraat herkende het geluid van de trekker en bootwagen van vroeger als de reddingboot naar zee ging en trok de conclusie: de pinck gaat te water! Hij stapte zijn bed uit, nam zijn fototoestel en was bij de allereerste tewaterlating aanwezig en maakte een prachtige serie foto’s. Deze zijn bij hem in de fotowinkel te bekijken.
Eenmaal op het strand zijn we ca 500 meter zuidwaarts gereden naar een mooi glooiende plaats. Daar werd eerst het geheel het water ingereden en gecontroleerd op waterdichtheid. Na dat alles in orde was bevonden werd het verantwoord geacht alles los te maken en de pinck te water te laten. Nadat de laatste pen er was uitgetrokken kiepte de wagen en gleed de pinck om ca. half zeven van de wagen af en dreef. Een gedenkwaardig en heugelijk moment.
We mochten van de op dit vroege uur op het strand aanwezigen veel felicitaties in ontvangst nemen. Hierna volgde de proefvaart. De motor werd gestart en gecontroleerd, de pinck werd uitvoerig op lekkage gecontroleerd. Voor een houten schip was de lekkage gering te noemen. De pompen konden pas na een uur varen worden gecontroleerd, nu pas stond er een laagje water in de boot. Op de motor varend reageerde de pinck goed op het roer. Na ca. anderhalf uur hebben we pinck weer op het strand gezet en op de bootwagen getrokken en gingen we terug naar de bouwplaats. Nadat alles was afgespoten, was er koffie met lekkere broodjes en werden de eerste indrukken en ervaringen uitgewisseld. Wanneer er een volgende proefvaart plaats vindt is niet te zeggen, dit is geheel weersafhankelijk.
Tijdens de visserijdag was de mast met een kraan er in gezet. Er wordt nu gewerkt aan een methode om de mast zonder hulp van buitenaf zelf met een man of vijf makkelijk op te kunnen zetten.