We werden uitgenodigd om deel te nemen/aanwezig te zijn in Leiden voor de zgn. Rembrandtdagen in het weekend van 8 en 9 juli. Leiden is de geboorteplaats van deze wereldberoemde kunstschilder.
Als wij een uitnodiging accepteren, doen wij dat altijd onder voorbehoud van het weer. Wij zouden eigenlijk donderdag 6 juli vertrekken maar de storm Poly deed ons het vertrek een dag uitstellen. Vrijdagmorgen kort na 7.30 uur lag de “Claes Teunisz.” met gestreken mast te water en zette koers naar IJmuiden. Direct na het passeren van de sportsluis werd nog een – vergeten – pot koffie afgegeven. Vervolgens ging de reis via zijkanaal C en de andere binnenvaartwegen richting WSV Lisse alwaar rond 16.15 werd afgemeerd. De driekoppige bemanning werd opgehaald en ging naar Egmond.
De volgende dag, zaterdag 8 juli, werd de reis voortgezet richting Leiden. Even voor 11 uur lag de pinck voor de spoorbrug die iets na 11.30 open ging. De “Claes Teunisz.” werd afgemeerd nabij de “Kweekschool voor de Zeevaart” aan het Galgewater. Het evenement begon om 12 uur, het aanwezige publiek kon toen gelijk zien hoe wij de mast gingen opzetten en de pinck verder optuigden. Hoewel het glimmend heet was > 30 graden in de schaduw was het toch een mooie dag. Er was o.a. een dameskoortje actief, toen Ingele haar harmonica inzette ontstond er spontaan een groter koor met andere figuranten en het publiek. Leuk om dit mee te maken. De zondag was iets koeler dus aangenamer, er was ook meer publiek. Helaas na drieën begon de lucht te betrekken, tegen vieren begon het te spatten en ging over in een lichte regen. Het begon wat te rommelen, ook nam de wind wat toe. We besloten, wat we zelden doen, eerder te beginnen met aftuigen. Dus zeilen eraf, mast achter over en uit de “Kozzing” lichten en naar voren. Zwaar werk met deze warmte, maar het ging goed. Dekzeil er over en op huis aan.
De volgende dag, maandag, vroeg op pad om een bemanning naar Leiden te brengen die de pinck door de spoorbrug zouden varen, die al vroeg moest worden gepasseerd, om vervolgens de zelfde route terug te varen richting Noordzeekanaal. Vandaar ging het richting jachthaven Nauerna voor de overnachting. Op dinsdag 11 juli werd de tocht voortgezet naar Monnickendam, waar ze in de tweede helft van de middag aankwamen. Woensdag, donderdag en vrijdag waren we in de gelegenheid om met een bescheiden aantal passagiers te varen. De passagiers werden eerlijk over de beschikbare schepen verdeeld zodat we allemaal wat verdienden. En dan de zaterdag, de dag waar we werkelijk voor kwamen: Herdenking en het naspelen van “De slag op de Zuiderzee”.
Wij hadden de “Claes Teunisz.” opgegeven om mee te doen als “Geuzenschip”. We kwamen onder commando van geuzenleider Cornelis Dirkzoon burgemeester van Monnickendam. We waren zaterdag 15 juli al vrij vroeg aanwezig om de organisatie gelegenheid te geven alle schepen in te richten voor de strijd. Wij kregen een viertal kanonnen aan boord, verder een gaskanon voor de geluidseffecten en een drietal rookpotten. Dit alles werd aangestuurd door een technicus van de brandweer. Samen met onze eigen bemanning, een vijftal figuranten en de brandweerman was het erg druk aan boord.
Omstreeks 15.15 uur gingen we op verzoek van de organisatie naar buiten op weg naar het Monnickerdammergat waar de slag ging plaatsvinden. Hoewel op de filmopnames niet duidelijk zichtbaar stond er een stevige wind uit zuidelijke richting. Ondanks dat we met gereefd grootzeil voeren gingen wij te hard, dus zeil omlaag. Verder gemotord, vaak ook achteruit. De slag werd geleverd bakboord tegen bakboord met veel geschreeuw en verwensingen over en weer. Door een naderende bui met regen ging de gehele vloot eerder naar binnen dan de bedoeling was. Nadat het ergste was overgedreven werden alle spullen van de brandweer weer van boord gehaald. De pinck werd weer afgedekt en konden we weer op huis aan.
We wilden de pinck op zondag terug varen naar Nauerna maar vanwege de harde wind zou de Schellingwoude brug weleens niet bediend kunnen worden, deze trip werd dus uitgesteld. De weersverwachting voor woensdag 19 juli was dusdanig goed dat die dag in één keer naar Egmond kon worden terug gevaren. Het vertrek uit Monnickendam was 9 uur. De “Claes Teunisz.” kwam om 18 uur, na een voorspoedige reis, weer aan het strand. Daar werd zij afgetuigd en op de wagen getrokken. Bij de loods alles afgespoten en het spul weer naar binnen. Nog een spatje gedronken op de goede afloop. Voorlopig hebben we weer wat te doen aan opruimen, schoonschip maken en de boel weer in orde maken voor een volgende tocht.
Zie voor meer informatie over deze slag op Wikipedia.
Op YouTube zijn opnames te zien van de slag, zoekterm: Slag op de Zuiderzee Monnickendam. We zijn zichtbaar op de achtergrond bij het interview met Mevr. Steur en komen duidelijk in beeld van achter het schip “Inquisitie” vandaan met de Princevlag en de Geuzenvlag in top.