EGMOND AAN ZEE – LOWESTOFT

Historische overtocht van de Egmonder Pinck Claes Theunisz, replica uit 1670, naar de Engelse plaats Lowestoft op 4 juli 2011.

Afstand: Lowestoft � IJmuiden 102 zeemijlen (200 km)
Snelheid: 7 zeemijlen per uur
Motorvermogen: 63 PK merk Caterpillar
Gemiddelde leeftijd bemanning: 68 jaar
Schipper: Leo Wassenaar
Bemanning: Chiel Zwaanswijk, Frans van der Haagen, Hans Engeln en Cor Blok

dag 1

Maandag 4 juli, Pinck gelanceerd (vertrokken) om 7.45 uur vanaf het strand van Egmond aan Zee. We kozen het ruime sop en onze koers was 240� richting IJmuiden. Om 11 uur contact met de reddingboot Johanna Louisa uit IJmuiden via VHF kanaal 10 ter hoogte van Boei IJ 7, positie 52.28 en vandaar gezamenlijk de overtocht begonnen. Positie Lowestoft is 52.28 en de koers werd 270� en de tijdsduur overtocht was 20 uur.

Onderweg was de catering van de Johanna Louisa formidabel. De hamburgers, haring en kippenpoten vlogen ons om de oren en kwamen aan boord d.m.v. een drenkelingenhaak. De overtocht verliep voorspoedig, rustige zee en een volop aanwezige zon. Factor 50 ging van hand tot hand, daar werd driftig gebruik van gemaakt.

dag 2

Dinsdag 5 juli in Lowestoft aangekomen �s morgens om 4 uur (Nederlandse tijd) hebben we de Pinck en de Johanna Louisa afgemeerd bij de RNLI (Royal National Lifeboat Institution) alwaar we van al hun faciliteiten gebruik mochten maken. Moe maar voldaan de luchtbedjes opgeblazen met Leo zijn elektrische pomp en onze nachtrust ingehaald. �s Middags de boel verkend en �s avonds bleven Leo, Chiel en Cor aan boord overnachten en dat hebben ze geweten, want de regen kwam met bakken tegelijk uit de lucht. Hans en Frans hebben een B&B (bed en boterham) opgezocht.

dag 3

Woensdag 6 juli waren wij uitgenodigd bij de Royal Norfolk and Suffolk Yachtclub alwaar we de oud schipper Sir Thomas Knoff van de British lifeboat hebben ontmoet. Hij is inmiddels 92 jaar en wij hebben op zijn gezondheid getoost. De avond gezamenlijk met de bemanning van de Johanna Louisa afgesloten met een diner op uitnodiging van ons. Dat hadden ze zeker verdiend vanwege hun inzet voor onze veiligheid.

dag 4

Donderdag 7 juli. Eigenlijk de dag om te vertrekken maar dat ging niet door want we werden verrast door een depressie vanaf de Ierse zee met uitschieters tot windkracht 7. Het was niet verantwoord om uit te varen. Het thuisfront snapte daar niets van, omdat bij Egmond de windkracht slechts west 1 was.

Wij hebben toen maar onze dag nuttig besteed en een bezoek gebracht aan het Maritiem Museum van Lowestoft. Wij zijn leuke wetenswaardigheden omtrent het verleden van onze Pinck te weten gekomen. De �Hollandse� vis werd hier aangevoerd en daarvoor in de plaats werd schaapswol mee terug genomen. De mensen hier zijn erg ge�nteresseerd in het verleden van de visserij. De prijs van de aangevoerde �Hollandse� vis was niet hoog i.v.m. locale visserij.

Dit laatste vernamen we in een visrokerij anno 1650. Deze is nog steeds in bedrijf, een pracht om te zien.

dag 5

Vrijdag 8 juli, na nog een nacht geslapen te hebben in de ruimtes van de RNLI, zaten wij op het moment te wachten om weer richting Derp te kunnen afvaren. De Pinck is inmiddels zeeklaar voor de terugvaart. Vandaag Chiel zijn verjaardag gevierd met Engelse gebakjes.

Van John namens de RNLI als herinnering twee vaantjes gekregen om op te hangen in onze loods. Om hun te bedanken voor hun gastvrijheid hadden wij een plaquette mee, met daarop de vermelding van deze historische reis Egmond � Lowestoft, met daarbij natuurlijk onze alom bekende Pinck-glaasjes.

Om 15.00 uur was het nog steeds stormachtig. In het boothuis de weersverwachtingen bekeken en besloten om zaterdagochtend om 5 uur (Nederlandse tijd) af te varen.
Onze schipper Leo kreeg van schipper Bert van de Johanna Louisa – net als vroeger – wol mee terug, maar wel fel gekleurde knotten, met breipennen, om daarmee een nieuwe Egmondse vlag te breien voor onze mooie Pinck. Verder noemde hij de Pinck een dapper bootje.

Hierna vroeg naar bed, het werd een korte nacht voor ons, omdat de wekker om 3 uur afging.

dag 6

Zaterdag 9 juli. Good morning, de overlevingspakken aan en om 5.20 uur in de stromende regen vertrokken. De smalle havenmond (50 meter) van Lowestoft gezamenlijk in konvooi uitgevaren. Om de boeien van de zandbanken die voor de kust liggen te omzeilen, moesten wij 2� mijl tegen de stroom op varen. Daarna met de wind in de rug richting IJmuiden. De eerste uren waren best woelig en hadden we golven van 1 meter hoog.

Chiel verraste ons met tosti�s en brood met gebakken eieren, petje af voor zijn kookkunst onder deze omstandigheden.

Om 11.00 uur nam de wind en deining af en werd het rustiger op zee. Dat was maar van korte duur want om 12.00 uur trok de wind weer aan tot kracht ZW 6 en werden de golven heftiger, rollers gingen onder de Pinck door en spatte aan bakboord uiteen. Tijdens deze momenten ontnamen de golven ons het zicht op de Johanna Louisa, het leek net of wij bij een actie van Greenpeace betrokken waren.

De zeestraten kwamen in zicht met huizenhoge containerschepen en olietankers, waar wij tussendoor moesten laveren d.m.v. opstomen en achterlangs passeren, je voelt je wel heel klein op dat moment. Menigeen die ons in deze woeste zee waarnam moet gedacht hebben, wat zoekt deze sloep met zijn masten en vreemde vlag op deze plek.

Wij kregen later een waarschuwing dat voor de Noord-Hollandse kust een storm verwacht werd en besloten daarom samen met de Johanna Louisa naar IJmuiden te koersen, alwaar wij om 22.30 uur afmeerden met op de kade vele Derpers.

maandag 11 juli, de Pinck weer opgehaald uit IJmuiden en met volle zeilen voeren we weer richting Egmond aan Zee, alwaar wij om 13.00 uur onder grote belangstelling arriveerden op het strand.

Dankzij de medewerking van de KNRM uit IJmuiden is deze tocht mogelijk gemaakt. Wij werden begeleid door de oud-reddingboot, de Johanna Louisa.

Schipper: Bert Hermans
Bemanning: Dirk van den Oever, Bart Hoekstra, Herman Teeken Sr., Riekelt de Boer, Tenno Bloos en Hans van der Spek

Mannen hartstikke bedankt, zonder jullie was deze onvergetelijke overtocht niet mogelijk geweest.

Wij hebben grote waardering en ontzag gekregen voor onze Egmondse vissers, die in vorige eeuwen met hun Pincken deze tochten naar Engeland maakten en ook in de haven van Lowestoft met vis afmeerden.

Verslag: Bemanning van de Egmonder Pinck.