We zijn met de pinck al met al ruim drie weken weg geweest.
Donderdag 20 augustus hebben we s avonds de pinck op het strand neergezet, om vrijdagochtend vroeg om 6.30 uur te water kunnen gaan richting Den Oever. Dit i.v.m. het tij, twee uur voor hoog water, we hadden zo tot aan Den Oever de stroom mee, waar we om 12.30 uur arriveerden. We mochten weer aan de drijvende steiger bij de Wieringer aken, kontakten van vorig jaar werden aangehaald. Onze dank voor deze gastvrijheid. Om organisatorische reden konden de bruine schepen zaterdag niet aan de kade liggen, we bleven dus aan de steiger. Zondag was die mogelijkheid er wel en lagen we aan de kade en konden het publiek over het Egmonds vissersverleden vertellen. Op maandag voer de Wieringer vloot met passagiers uit, het wad op. Wij voeren, met een aantal belangstellenden aan boord, ook mee alleen op de fok, rustig aan, alle kotters passeerden ons, prachtig gezicht. Terug, in de wind op, rustig aan op de motor. We liepen als een van de laatste weer de haven binnen.
Op dinsdag 25 augustus vanuit Den Oever richting Volendam. Vanwege de windkracht werd alleen het grootzeil gezet zonder de bonnet (het onderste deel van het grootzeil welke afgenomen kan worden, in feite dus reven). Vanwege de weersomstandigheden werd er afgemeerd in Enkhuizen, de woensdag en donderdag waren geheel verregend. Pas op vrijdag kon koers gezet worden richting Volendam, deels op de motor tegen de wind in. Later gezeild onder verkleind grootzeil, maar met de fok en gatzeil bij ging het heel goed en was alles mooi in evenwicht.
Zondag en woensdag werd er vanuit Volendam gezeild, door de weersomstandigheden minder als onze bedoeling was.
Vrijdag 4 september moest de Claes Teunisz overgevaren worden naar Spakenburg. De bedoeling was om omstreeks 10 uur te vertrekken, maar gezien de weersverwachting (onweersbuien boven de randmeren) werd dit 4 uur uitgesteld. Met drie man aan boord vertrokken we om 14 uur uit Volendam, een dekzeil over het voorschip en een spatzeil over het achterschip. Na ca. 15 minuten kwamen alsnog zware buien (zonder onweer) en alles was in de wind op, windkracht 5 6 uit het Z tot ZW. Door de brede boeg en de korte golfslag kregen we veel buiswater terwijl we weinig toeren draaiden. Na drie en half uur kwamen we onder de luwte van Pampus en konden we van de wind afdraaien. Na het passeren van de Hollandse brug konden we meer toeren draaien en arriveerden doornat, omstreeks 8 uur ’s avonds in Spakenburg. Na ons verdroogd en wat gegeten te hebben, dronken we nog een biertje op de botterwerf, maakten alvast afspraken voor volgend jaar en kropen in de bedstee boven de kantine van de werf.
De volgende dag, zaterdag 5 september, was te Spakenburg de visserijdag met s morgens nog wat buitjes, maar s middags zonnig. Een heel leuke dag rond de oude vissershaven, de oude werf en de vissershuisjes langs de kade. Aan de kade kwamen mensen uit Elburg langs, wat tot gevolg had dat we op zondag niet terug gingen naar Egmond maar richting Elburg voeren om daar het volgende weekend het 40-jarig jubileum van de botterstichting aldaar mee te vieren. Een feestje van twee en een halve dag.
Na aankomst te Elburg en afgemeerd bij de helling, werd er afgesproken dat op donderdagmiddag een van onze bemanningsleden de pinck zou verleggen aan de overzijde aan de kade. Na dit gedaan te hebben meerde er een Wieringer aak langszij van de pinck, dit bleek een oude bekende uit Den Oever te zijn. De volgende uren werden gezellig doorgebracht. Na een schippersontbijt op vrijdagmorgen 11 september arriveerden nog twee man uit Egmond. Zonder mededinging zeilden we mee in de botterrace voor bedrijven, wat mooie foto’s opleverden. De volgende dag zaterdag bleven we aan de kade waar een markt was ingericht en veel publiek langs kwam. Op het eind van de dag hebben we de mast gestreken om de volgende dag vroeg te kunnen vertrekken richting Egmond. De dag werd afgesloten met een schippersdiner in een restaurant in Elburg.
Een deel van onze bemanning sliep aan boord van de noordzeebotter UK 12.
Zondagmorgen om 6.30 uur, het begon net licht te worden, gingen de landvasten los en de Claes Teunisz werd met twee man aan boord terug gevaren naar Egmond. De bedoeling was in IJmuiden te overnachten, maar alles verliep heel vlot. Er werd besloten door te varen naar Egmond alwaar de pinck om 19.45 uur aanlandde, een zit van ruim 13 uur. Alles weer op de wagen gehaald en in de loods gezet, het schemerde al behoorlijk, nog een biertje gedronken op de goede afloop.
De volgende dag maandag 14 september de boel weer buiten gezet, pinck uitgeruimd, wagen en trekker goed afgespoten. De mast weer opgezet en het schip getuigd, dit deden we niet zonder reden, want de Commissaris van de Koning bracht een bezoek aan de drie Egmonden en o.a. ook aan het nieuw te vormen maritiem centrum. We hadden gelegenheid onze visie te geven omtrent de vormgeving en de financiering . Een bijkomend voordeel was dat de zeilen droog waaiden en opgeborgen konden worden.
Komende tijd valt er wel het e.e.a. te doen aan onderhoud bootwagen, pinck en tuigage. We zullen ons dus niet vervelen!