Toen vorig jaar, ondanks de voorzorgsmaatregelen tijdens en na de coronaperiode, de pinck voor het eerst weer te water ging was er behoorlijke lekkage. Gaande weg de tijd trok het wel, maar onvoldoende, dicht. Er moest nodig wat aan gedaan worden. Een winterklus voor 2022/2023.
Maar na de laatste tocht kregen we eind november eerst nog de Fjoertoer, een avondwandeling met verlichtte attracties langs de route. Dit jaar was het thema “Wild Life” en tja dan hebben wij een schip, de keuze om de pinck om te vormen naar de “Ark van Noach” was snel gemaakt. Rondom werd alleen de romp verlicht en aan dek stonden 2 giraffes, een olifant en achterop een varken bij het roer. We stonden bij de laatste strandafgang, om de noord, waar de wandelaars van alle routes langs kwamen. We beleefden twee prettige avonden, met veel aanloop, wel fris maar dat hoort erbij in november.
Ter voorbereiding van het onderhoudswerk werden de zwaarden en het roer van de pinck gedemonteerd. In december werd in overleg met elkaar besproken hoe het onderhoud verder aan te pakken. Dat de pinck van de wagen af moest was duidelijk, maar hoe?
We besloten om van H profielen twee demontabele ijzeren bokken te maken. Het werd doorgerekend en in eigen beheer gemaakt, wel met medewerking van “Verlengde Werkplaats Service Alkmaar”, waarvoor onze dank. Nadat deze bokken klaar waren werd de pinck aan de achterzijde opgelicht met hydraulische krikken. Dit moest uiterst secuur gebeuren, tot voldoende hoogte was bereikt. De liggende balk werd tussen de bodem en de bootwagen geschoven en daarna werden de poten er onder vast gebout. Hetzelfde gebeurde aan de voorkant, daarna kon heel voorzichtig de bootwagen er onder uitgehaald worden. Vanaf nu konden we redelijk makkelijk onder de pinck.
De bootwagen staat nu buiten naast de loods. Ook aan de bootwagen hebben we veel onderhoudswerk, die rondom de 90 jaar oud is!. (We hebben een bouwtekening gedateerd 1932 gebouwd bij Taat in Katwijk.). Een aantal rollen moest worden vervangen, de andere rollen en het verdere draaiwerk werden extra goed doorgesmeerd. De wagen kiepte de laatste tijd erg moeilijk en dat is lastig met het te waterlaten, het gaat nu weer goed. Verder wordt er ontroest en getjet. Kortom behoorlijk veel werk.
Binnen in de loods wordt er verf en harpuis afgekrabd, afgeschuurd enz. Maar het belangrijkste is; de gerubberde naden goed nazien, zo nodig zo diep mogelijk uitkrabben en schuren. Daarna primeren en opnieuw kitten. Een elektrische kitspuit werd gesponsord door “Bouwmarkt Egmond” waarvoor hartelijke dank, scheelt heel veel tijd maar vooral verkrampte handen.
Al met al veel werk, door een aantal van ons werden flink wat extra uren gemaakt. Na de vele voorbereidingen wordt er weer opbouwend gewerkt, geharpuisd, bottomcoat aangebracht enz. Binnen in de pinck worden de vlakdelen en de onderste huidgangen, waarin droogscheurtjes in de lengte van het hout zitten behandeld met lijnolie vermengd met bijenwas. Dit wordt “Au bain Marie” behoorlijk heet aangebracht zodat het goed kan intrekken. Ook is er schilderwerk aan de lichtblauwe rand en de groene stootlijsten, tevens worden de zwaarden bijgewerkt.
Al het staande wand is van de masten gehaald en wordt nagezien en kan daarna weer op de bestemde plaatsen worden aangebracht. Kortom wij vervelen ons niet en we zullen ons de komende periode ook niet vervelen.
Voor het komende seizoen staan er alweer diverse evenementen gepland, zie hiervoor de agenda.